Методичні розробки
Конспект відкритого уроку з трудового навчання у 8 класі на тему:
«Писанки. Їх різновиди та символіка. Оздоблення писанок бісером».
Тема.
Писанки. Їх різновиди та
символіка.
Оздоблення писанок бісером.
Мета:
Навчальна: - узагальнити знання дітей про писанки як твори декоративно-прикладного мистецтва; - розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, історію писанкарства; - навчити застосувати отримані знання та навики з бісероплетіння на практиці при виготовленні писанок.
Навчальна: - узагальнити знання дітей про писанки як твори декоративно-прикладного мистецтва; - розширити і поглибити знання учнів про народну символіку, історію писанкарства; - навчити застосувати отримані знання та навики з бісероплетіння на практиці при виготовленні писанок.
Розвиваюча:
- формувати навички
виготовлення писанок із бісеру; - розвивати
навички декоративної роботи; - формувати
навички розписувати писанки; - розвивати
почуття композиції у визначеній формі (форми яйця), колірного рішення образу; - розвивати
учнівську творчість.
Виховна:
- виховувати повагу
до традицій і звичаїв українського народу; - формувати
інтерес та повагу до історичного минулого людства, його легенд і вірувань (про
яйце); - прищеплювати любов
до народного мистецтва (писанкарства); - виховувати
в учнів естетичний та художній смак.
Обладнання
та матеріали: бісер різних кольорів, тонка голка, клей ПВА, ножиці, заготовки дерев’яних яєць,
зразки писанок із бісеру, спеціальні пензлики, тарілочки для бісеру,
прості олівці.
«Писанка – це
неповторне багатство…
Його треба берегти, як безцінний скарб».
О. Довженко
Його треба берегти, як безцінний скарб».
О. Довженко
Хід уроку.
І. Організаційна частина:
- підготовка
робочих місць учнів;
- організація
класу до роботи.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Слайд 1. Тема уроку
Сьогодні, діти, ми проведемо заняття, яке
відкриє для вас багато цікавого. Ми ознайомимося з писанками, їх різновидами та символікою. Під час уроку ми з вами розпочнемо виготовляти писанку, оздоблену бісером.
Слайд 2. Мета уроку
III. Актуалізація
опорних знань учнів.
Слайд 3. Епіграф уроку. Прочитати епіграф уроку (Слова О. Довженка)
Бесіда з учнями
А чи знаєте ви, як роблять писанки? (На застелений
вишитим рушником стіл кладеться кошик з писанками, оздобленими бісером).
Перш ніж почати цю
роботу, жінки та дівчата «освячували» себе молитвою, постом, одягали чисту
сорочку, тому що інакше писанка не матиме такої магічної сили.
А які писанки робили ви вдома (можливо, з
мамою чи бабусею)?
Писанки – це важлива складова української
культури, народних традицій з прадавніх часів.
Для
християн це символ Христового Воскресіння, який використовується в релігійних
обрядах і відіграє в них велику роль.
Українська писанка є шедевром
декоративно-ужиткового мистецтва.
У
наших предків яйце було символом весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду.
Писанки використовували як символ кохання, даруючи
їх дівчині. У народній медицині ними «викачували» хвороби. Свячені писанки
закопували у землю (на високий врожай), клали в ясла для
худоби. Лушпиння із писанки кидали «на щастя» на дах оселі. Цікаво, що
писанкарство було притаманне лише тим етнічним групам, які стали називатися
українцями. У радянський період писанкарство тривалий час
було заборонене, але, не зважаючи на це, воно продовжує свої традиції і нині.
Виготовляють писанки окремі люди, оскільки ця праця клопітка, вимагає терпіння,
зосередженості, а також знань символів.
Писанки усієї
України різні, вони не схожі між собою, різняться нанесеними елементами і
символами.
Слайд 4.
Види писанок схема. Слайд 5. Крапанка. Слайд 6. Крашанка.
Слайд 7. Мальованка. Слайд 8. Дряпанка. Слайд
9. Бісерка
-
Мальованка – це яйце, розписане фарбами за допомогою пензля.
-
Бісерка – яйце, обклеєне або
обплетене бісером різними кольорами та орнаментами.
Кожен із цих
видів має свою систему розпису.
У
наш час яйце не тільки розфарбовують, а й оздоблюють різними способами:
аплікацією з паперу, з тканини, з соломки, мозаїкою з бісеру (демонстрація
зразків). Це дуже цікаві техніки, сьогодні ми опануємо одну з них.
Ми навчимося оздоблювати яйце дуже цікавим способом –
мозаїкою з бісеру.
Слайд 10, 11.
Мозаїка –
викладання зображення дрібними частинками матеріалу: кусочками скла, керамічної
плитки, пластмаси, камінцями, кусочками паперу. Насінням, соломкою, бісером.
Ми з вами зупинимося на виготовленні писанки з бісеру – бісерки.
Бісерка –
один з традиційних видів художнього оформлення яєць, поширених в Україні.
Декороване скляними бісеринками яєчко – універсальний подарунок, а також гарна
окраса інтер’єру.
ІV. Практична робота.
Ми знаємо, що
важливе значення під час оздоблення виробу має колір.
Зараз ми пограємо у
гру, яка має назву «Вгадай кольори писанки»
Перший колір –
колір вишні, любові, радості життя. (Червоний)
Другий – колір
неба, простору, вітру і здоров’я.(Синій)
Третій колір –
колір весни, пробудження природи. (Зелений)
Четвертий
колір – колір місяця, зірок, колір хлібного лану, жита. (Жовтий)
П’ятий колір –
колір землі, пам’яті про своє коріння. (Коричневий)
Колір, що
означає нескінченність життя людини, продовження його в потойбічному світі.
(Чорний).
Правила
безпечної праці
під час виготовлення
виробів із бісеру:
1. Ретельно підготуйте своє місце до роботи.
2. Роботу розпочинайте лише з дозволу вчителя.
3. Не можна працювати несправним і тупим
інструментом.
4. Використовуйте інструмент лише за призначенням.
5. Не розмахуйте рукою, в якій тримаєте голку, ножиці, олівець.
6. Під час роботи з бісером будьте обережні.
7. Приберіть своє робоче місце: складіть відповідний
інвентар, вимийте пензлі.
Демонстрація та аналіз
зразка виробу
Показ готового зразка
У мене в руках –
готове оздоблене яйце. Уважно розгляньте його.
Аналіз виробу:
·
з допомогою чого,
бісер прикріплено до яйця? (клею).
·
як прикріплюємо
бісер? (дірочкою набік)
·
які кольори були використані для зразка?
Слайд
12 Ідеї для розпису писанок.
Слайд 13
Технологія
виготовлення виробу
1.
Для роботи беремо добре відшліфоване
дерев’яне яйце, ґрунтуємо клеєм ПВА, даємо трохи
підсохнути.
2.
Олівцем накреслюємо візерунок.
3.
Підбираємо кольорову гаму бісеру.
4.
Для кріплення бісеру використовуємо густий
клей ПВА.
5.
Починаємо роботу з верхньої частини заготовки.
6.
Пензликом потроху намащуємо поверхню яйця
клеєм.
7.
За допомогою голки акуратно й щільно викладаємо
бісеринки по візерунку, аж до самого низу.
8.
Після закінчення роботи ґрунтуємо сумішшю
клею та води (у пропорції ¼) увесь виріб.
Повертаємося
до Слайду 12
Практична
робота учнів.
Будь-яку справу необхідно
розпочинати з гарним настроєм. Для гарного настрою я пропоную вправу «Спіймай мій настрій».
Діти, зараз ми працюватимемо в парах. Ви виконуватимете дії, які я вам запропоную. Посміхніться одне одному, «зніміть» посмішку зі свого обличчя
та подаруйте своєму сусідові. «Прийміть» посмішку, «прикрасьте» нею своє
обличчя. Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, «подаруйте» цю емоцію своєму
товаришеві (здивування або враження від чогось, захоплення, зачарування,
цікавість, радість).
- Настрій став кращим? Тож
приступаємо до роботи.
Учні розпочинають роботу. Вчитель
індивідуально працює з кожним із них.
Слайд 14, 15, 16, 17, 18.
Цікаве про писанки
V. Рефлексія заняття (закріплення результату). Підведення
підсумків.
Учні по
черзі висловлюють про значущі для них
цінності уроку (вчитель починає речення,
учні продовжують):
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ...
Я придбав ...
Мені захотілося ...
Мене надихнуло ...
§ Що
нового про писанку ви дізналися на уроці?
§Чи сподобалася вам технологія виготовлення писанки з
бісеру?
§ Де
в побуті ви можете застосувати ці вміння та навики, які ви отримали на нашому уроці?
(можемо прикрасити житло цими виробами, подарувати їх на свято рідним, показати
що ми вміємо робити, заощадити гроші, не купуючи їх у магазині, а створивши
власними руками).
Роботу, яку ми з вами розпочали, неможливо виконати
за один урок. Тому даний проект ми
закінчимо напередодні Великодня, одночасно привітавши зі святом своїх рідних чудовими виробами та
взявши участь у виставці писанок, яка традиційно проводиться у нашому селі під
час Великодніх свят.
VI. Мотивація оцінок
за урок та виставлення оцінок у журнал і щоденники.
Слайд 19
VІІ.
Прибирання робочого місця.
Комментарии
Отправить комментарий